Archief Agenda Contact Disclaimer Adverteren Abonneren
Nieuws Techniek Projecten Green-Industry-Profile
Greenkeeper
Fieldmanager
Boomzorg
Boom In Business
Sportsturf
Stad + Groen

De hovenier uitgekleed: ‘Steeds meer de klanten die we het liefste hebben’

vrijdag 20 april 2018

'Opa Gerrit', met een fiets als transportmiddel
Het is een foto die tot de verbeelding spreekt: Gerrit Aardoom, in werktenue op de fiets, met voorop een mand met planten. Twee generaties later staat kleinzoon Dionysios Sofronas aan het roer van het bedrijf dat dit jaar haar 225-jarige bestaan viert.

Sofronas kan daarmee bouwen op de lange hoveniersgeschiedenis, maar is ook niet bang om een frisse wind te laten waaien. Dat was in de jaren van de crisis ook nodig.

'Zo rond 2010 begonnen wij de crisis te merken', vertelt Sofronas. 'Er was überhaupt minder werk, maar rond 2014, 2015 bekroop me ook het gevoel dat we geen goede aansluiting meer hadden op de markt. We hebben toen contact gezocht met een bedrijf dat zich specialiseert in organisatieadvies en hen uitgenodigd mee te kijken met de markt, die op dat moment snel veranderde.'

Dat had deels betrekking op het in de markt zetten van het bedrijf, ofwel marketing. 'Iets waarvan je al snel denkt "dat kan ik ook". Maar je onderschat het. Als hovenier weet je veel over je product en hoe goed dat is, maar dat betekent nog niet dat je het kunt overbrengen op anderen. Jezelf verplaatsen in anderen is echt een vak apart.'

Het was wel even schrikken. Want Aardoom Hoveniers werd geadviseerd de huisstijl overhoop te halen. 'Iets waar ik aan moest wennen, maar waar ze me wel van wisten te overtuigen', vertelt Sofronas daarover. Het lijkt een goede stap te zijn geweest. Inmiddels komt een behoorlijk aantal aanvragen binnen via de website.

Dionysios Sofronas voor het kantoor
'Natuurlijk krijgen we ook opdrachten via mond-tot-mondreclame, maar daar red je het niet mee. Zeker bij noodzakelijke groei, zoals na de crisis het geval was, moet je andere wegen vinden. Dat is ons sinds de nieuwe website goed gelukt. We krijgen ook steeds meer klanten die we zelf het liefste hebben. Als je de focus legt op de markt die je wilt bedienen, krijg je ook een betere match met de mensen die je wilt. Blijkbaar was eerder niet duidelijk waar we voor staan.'

Meer lezen over Aardoom Hoveniers en de hernieuwde focus waar Sofronas over spreekt? Het uitgebreide artikel verschijnt in De Hovenier 3, in de rubriek 'De hovenier uitgekleed'.

Ben jij hovenier en heb je een leuk verhaal te vertellen? Tip de redactie.


door Kelly Kuenen

GERELATEERD NIEUWS

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.
REACTIE PLAATSEN
Naam:
E-mail (wordt niet getoond op de website):
Reactie:

VACATURES
GREENFORUM